Thursday, October 13, 2011

Basikal pun kena sita?


Along : Basikal adik mana?

Adik : Takde..

Along : Takde kemana plak?

Adik : Kena sita...

Along : hah?basikal kau kena sita?kau bankrup bisness ke aper?ke, kau tak bayar installment basikal tu..(eh, beskal tu mana ada installment, aku yg belikan masa hari jadi dia)

Adik : Tak ar..

Along : Abes tu?kau tak byr saman ke ?(eh, mana ada beskal kena saman!)

Adik : Uda sita basikal adik sbb adik asik merayap je naik basikal tu sampai bocor tayar!
(suara nk mintak simpati aku la tu..budget2 aku leh tolong dia suruh uda lepaskan basikal dia)

Along : Uda sita mcm mana plak, anta balai polis ker? (soklan saje nk menyakat adik aku)

Adik : Mana ada..uda simpan kat stor la....

Along : Erm, elok la tu..biar basikal tu kat situ, kau tgk je la beskal tu dik...

Pelik aku, adik aku tu tau ke sita tu aper?sita tu lau tak bisness terlungkop, byk hutang, ataupun beskal tu jadi bahan kes kat balai polis..tp kalau setakat basikal pixy yg harga nyer RM350 tu, apa la nk disita nye dikk oi..Harta yg disita tu akan dilelong, so basikal tu kalau dilelong pun, brape sen la sgt dapatnyer, dahle 2nd hand. tayar bocor da byk kali lak tu.

Kelakar betul adik aku, dia sedih bangat sebab tak dapat berbasikal da 2 hari ni...tp bagus jugak, sekurang2nya dia beringat lepas ni jgn asik nk merayap je kejenya..dia mmg takut dgn uda, lg2 la yg tukang sita tu rupanya da mcm castelo...

camni ha rupa uda dia:
kalau keter aku kena tahan tengah jalan dgn sibotak camni pun, sumpah aku takkan bukak cermin keter...langgar je la jawabnye..

Adik mmg takut ngan uda, kalau mama aku ckp dia endah tak endah je, tp kalau uda yg ckp, menggigil jgk la lutut dia...basikal tu uda cuma letak kat stor je pun, uda ckp jgn keluarkan...sampai skrg dia tka berani amik walaupun basikal tu bukannya bermangga bagai...stor pun tak berkunci...elok la tu dikk, bg basikal tu rehat skit drpd bawak bebanan yg maha berat (badan adik aku da membesar bagai juara)....

Sekian...

No comments:

Post a Comment