Wednesday, October 19, 2011

Keledek oh keledek!

Di negara kita,keledek mudah didapati kat mana2 pasaraya, pasar tani, pasar lambak, pasar borong dan mcm2 pasar lagi.. sepanjang tahun, bila2 masa pun keledek ada, tak bermusim. Harganya pulak, blm penah lagi sy dengar org tak mampun beli keledek sebab mahal...

Maybe ada yg da mengetahui yg keledek bukan je sedap dan pelbagai guna dalam masakan, tp sangat2 lah bermanfaat untuk kesihatan kita. Penyelidikan terbaru terhadap ubi keledek mendapati isinya kaya dengan bermacam khasiat.

Khasiat2nya adalah:

1. Protein unik mengandungi kesan antioksidan – keledek mempunyai simpanan protein akar yang unik. Kajian mendapati ia mengandungi kapasiti antioksidan yang penting. Dalam satu kajian, didapati protein-protein ini mempunyai satu pertiga aktiviti antioksidan gluathione iaitu satu daripada antioksidan tubuh yang paling mengagumkan terhasil secara dalaman. Ini bererti ubi keledek mempunyai nilai penyembuh.

2. Sumber khasiat yang baik – keledek yang dikelaskan sebagai ‘sayur akar’ ini sangat kaya dengan sumber vitamin A (dalam bentuk beta-karotin), vitamin C dan mineral seperti mangan dan kuprum. Keledek juga kaya dengan fiber diet, vitamin B6, potasium dan zat besi.

3. Makanan yang kaya antioksidan dan antiradangan – vitamin A dan vitamin C di dalam ubi keledek menunjukkan ia mempunyai nilai menyembuh. Beta-karotin dan vitamin C berkuasa menyingkirkan toksid.

4. Elak serangan jantung dan strok-Ubi keledek secara relatifnya berkalori rendah dan tiada lemak. Kaya dengan beta-karotin dan lima kali ganda lebih vitamin A dalam seketul keledek. Juga kaya dengan potasium. Khasiat-khasiat ini berupaya melindungi daripada serangan jantung dan strok. Potasium di dalam keledek membantu mengekalkan bendalir dan keseimbangan elektrolit di dalam sel-sel tubuh serta mengekalkan fungsi normal jantung dan tekanan darah.

5. Berat badan ideal-Ubi keledek juga bersifat menghalang peningkatan berat badan, antikanser, dan antipenuaan.

No comments:

Post a Comment